اتاق کنترل و مانیتورینگ

اتاق کنترل و مانیتورینگ

اتاق کنترل و مانیتورینگ 800 300 کابلور

اتاق کنترل و مانیتورینگ ، مرکز کنترل و پایش است که با هدف برقراری امنیت در هر شرکت یا سازمانی طراحی می شود.

شرکت ها و سازمان ها نسبت به گذشته تغییرات بسیار زیادی کرده اند و از هر نظر پیشرفت کرده اند. حفظ امنیت در شرکت ها و سازمان های امروزی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. یکی از اقداماتی که سازمان ها و شرکت ها برای افزایش امنیت خود انجام می دهند ، اختصاص بخشی به عنوان اتاق مانیتورینگ است.

اتاق کنترل ، امن ترین نقطه هر شرکت یا سازمان است. طراحی اتاق کنترل ، از اهمیت بسزایی برخوردار است. امروزه طراحی اتاق کنترل را ویژه و مدرن انجام می دهند. برای مثال کف اتاق کنترل را به صورت کف کاذب فولادی و یا کف کاذب شیشه ای و سایر مدل های کف کاذب در می آورند.

اتاق کنترل و مانیتورینگ چیست ؟

اتاق کنترل ، مکانی است که تمامی اقدامات نظارتی و کنترلی و تصمیم گیری شرکت ها و سازمان ها در آنجا انجام می شود. این مرکز باید همواره فعالیت داشته باشد و بی وقفه کار کند. مدیریت اصولی اتاق کنترل ، بسیار مهم است. اتاق کنترل باید بر اساس استانداردهای مهمی طراحی شود.

هر اتاق کنترل دارای تجهیزات خاصی مانند میز و صندلی ها و مانیتورهای بسیار زیادی است. این اتاق حتماً باید دارای دما و رطوبت مناسبی باشد و هوای آن پیوسته تهویه شود. افراد حاضر در اتاق کنترل باید بتوانند توسط مانیتورها به کنترل و بررسی بخش های مهم سازمان و شرکت بپردازند.

کف کاذب اتاق مانیتورینگموارد استفاده از اتاق کنترل :

اتاق کنترل و مانیتورینگ باید در اختیار افراد مجاز باشد. تمامی تجهیزات موجود در اتاق کنترل ، متصل به تجهیزات الکتریکی مختلفی هستند تا همه چیز تحت کنترل باشد. اپراتورهای اتاق پایش توسط یک پلتفرم رایانه ای ، می توانند سیستم های موجود را پایش و مدیریت کنند. تمامی سیستم ها به یک نرم افزار مرکزی متصل هستند.

هر سازمان یا نهادی که دارای اتاق کنترل باشد ، بهتر می تواند بر تجهیزات و سیستم های خود نظارت کند. قطعاً تمامی اپراتورهای اتاق کنترل در سازمان ها و شرکت ها با کلیه بخش های سازمان ها آشنا نیستند و تسلط کاملی بر تمامی بخش ها ندارند. اما با استفاده از سیستم های موجود می توان بدون نیاز به ترک صندلی خود در هر شرایطی در سریعترین زمان به بررسی تمامی بخش ها اقدام نمود و همه بخش ها را رصد کرد.

طراحی اتاق کنترل و مانیتورینگ :

طراحی اتاق کنترل را باید اصولی و به روز انجام داد. قطعاً باید طراحی چنین مرکز مهم و حساسی را به متخصصان این حوزه واگذار نمود. افرادی که ضمن آشنایی با اصول و استانداردهای طراحی اتاق کنترل ، با تجهیزات و ملزومات ضروری آن مانند کف کاذب پلیمری آشنایی کاملی داشته باشند.

برای طراحی اصولی اتاق کنترل باید به دستورالعمل های مهمی همانند مناسب بودن ساختار اتاق کنترل جهت مقابله با رویدادهای غیرمنتظره و آرایش اتاق کنترل و نحوه چینش تجهیزات آنها توجه ویژه ای نمود.

تجهیزات موردنیاز اتاق کنترل :

اتاق کنترل و مانیتورینگ باید دارای نمایشگر ، صندلی ها ، دستگاه ثبت و ضبط تصویر ، رک ، تجهیزات روشنایی ، سیستم های تهویه ، دستگاه های مخصوص پایش دما و رطوبت و … باشد. تعداد تجهیزات هر اتاق کنترل با توجه به وسعت سازمان یا شرکت ، متفاوت خواهد بود. کوچکترین کمبود تجهیزات و امکاناتی در اتاق کنترل سبب می شود که در مدیریت و نظارت شبکه اختلال ایجاد شود.

تمامی تجهیزات اتاق کنترل باید از کیفیت و دوام بالایی برخوردار باشد. استفاده از تجهیزات استاندارد و باکیفیت ، موجب افزایش بازدهی و راندمان اتاق کنترل می شود.

کف کاذب اتاق کنترل و مانیتورینگ

یکی از ملزومات اتاق کنترل ، کف کاذب است. نصب انواع کف کاذب شامل کف کاذب آلومینیومی ، کف کاذب شیشه ای ، کف کاذب چوبی و … در اتاق کنترل در راستای ساماندهی تجهیزات اتاق کنترل ، آرایش هر چه بهتر تجهیزات ، افزایش طول عمر تجهیزات ، افزایش امنیت و … انجام می شود. کف کاذب انتخابی برای اتاق کنترل ، بایستی به صورت الکترواستاتیک باشد. در رابطه با انتخاب بهترین کف کاذب برای اتاق کنترل ، باید با کارشناسان مشاوره نمود.

استانداردهای طراحی اتاق کنترل

در طراحی اتاق دیتاسنتر ، اتاق کنترل ، اتاق سرور و … باید به اصول مهمی توجه داشت. برای طراحی اتاق کنترل و مانیتورینگ باید به موارد مهمی از قبیل مساحت اتاق کنترل ، موقعیت درب ها و پنجره ها ، محل قرارگیری مانیتورها ، محل قرارگیری کیبورد و ماوس پد ، صندلی های اتاق کنترل ، تنظیم صندلی ها ، میز کار و … توجه داشت. همچنین موارد زیر را لحاظ کنید :

نگهداری

سرویس و نگهداری از تجهیزات اتاق کنترل از اهمیت بسزایی برخوردار است. برخی از تجهیزات اتاق کنترل باید کدگذاری شوند تا احتمال بروز خطای انسانی را به کمترین میزان ممکن برسانیم. نگهداری از تجهیزات الکترونیکی باید با حساسیت بالایی انجام شود. زیرا این تجهیزات پیوسته در معرض خطر خرابی قرار دارند.

محیط گرمایی اتاق کنترل و مانیتورینگ

با استفاده از دستگاه های مناسب باید دما و رطوبت را پیوسته کنترل نمود. هوای اتاق کنترل باید مطبوع باشد و به خوبی در اطراف دستگاه ها و تجهیزات جریان پیدا کند. بدین منظور بهتر است دمای هوا حدود 20 درجه سانتی گراد و سرعت جریان هوا حدود 0.15 متر بر ثانیه باشد.

محیط بصری

در رابطه با محیط بصری باید به چندین مسئله مهم مانند محل مناسب نصب تجهیزات روشنایی ، نوع روشنایی مناسب ، عدم تابش مستقیم نور خورشید به تجهیزات به ویژه مانیتورها ، امکان تنظیم شدت روشنایی در شب و روز ، عدم وجود عوامل بازتابنده نور در اتاق و … توجه کرد.

آرگونومیک اتاق کنترل و مانیتورینگ

طراحی اتاق کنترل از دیدگاه آرگونامیک ، باید کاملاً ایده آل باشد. اپراتورها به مدت طولانی در اتاق کنترل حضور دارند ، لذا باید برای راحتی هر چه بهتر آنها ، اقدامات لازم را انجام داد. عدم طراحی آرگونامیک اتاق کنترل ، موجب کاهش راندمان کاری اپراتورها می شود. خروجی کار اپراتورهای حاضر در اتاق کنترل طراحی شده به صورت آرگونامیک ، درست و بی خطا خواهد بود. بنابراین در طراحی اتاق کنترل به اصول طراحی آرگونامیک توجه داشته باشید.

کابلور لوگو

کابلور


روشي نوين


براي مديريت كابل ها

ارتباط با کارشناسان

تماس با ما

آدرس: ونک، خیابان شیخ بهایی، خیابان اتحاد، پلاک2، طبقه سوم، واحد5، مهرازگستر آروند

تلفن: 02188611025

درباره ما

شرکت مهراز گستر آروند با در نظر گرفتن نیازهای موجود در بازار، اقدام به تولید کف کاذب پلیمری با برند کابلور نموده است. طراحی این کف کاذب به دلیل سادگی ظاهری، اجرای سریع، کیفیت بالا و قابلیت ایجاد دسترسی آسان به کابلهای و تاسیسات، مورد استقبال و رضایت کارفرمایان پیشین قرار گرفته است.