اتاق سرور و کامپیوتر

اتاق سرور و کامپیوتر

اتاق سرور و کامپیوتر 800 300 کابلور

اتاق سرور و کامپیوتر باید به روز و مدرن باشند. بدین منظور باید توجه زیادی به طراحی اتاق سرور و انتخاب تجهیزات موردنیاز آن شود.

server room ، اتاقی برای قرارگیری تجهیزات شبکه و نگهداری از آنها می باشد. تمامی سازمان ها و شرکت ها باید برای نگهداری تجهیزات و زیرساخت های رایانه ای خود ، دارای اتاق کامپیوتر یا server room باشند.

اتاق سرور (server room) چیست ؟

server room ، مکانی برای نگهداری از تجهیزات و سیستم های رایانه ای می باشد. اگر سازمان ها و شرکت ها برای مجموعه ی خود تدارک چنین اتاقی را نبینند ، مشکلات عدیده ای برای سیستم های رایانه ای و داده ها و اطلاعات آنها ایجاد می شود.

معمولاً داده ها و اطلاعاتی که در سیستم های رایانه ای سازمان ها و شرکت ها وجود دارند ، بسیار حائز اهمیت هستند. تمامی شرکت ها و کمپانی های بزرگ مانند گوگل ، مایکروسافت ، اپل و … دارای server room می باشند. کمپانی ها و شرکت ها از این طریق ، از دارایی ها و اطلاعات مهم خود حفاظت می کنند.

تجهیزات و ملزومات اتاق سرور

یک server room باید از تجهیزات مختلفی برخوردار باشد. مهمترین تجهیزات و ملزومات server room عبارتند از :

کف اتاق سرورکف کاذب

با استفاده از کف کاذب اتاق سرور می توان شرایط را برای قرارگیری بسیاری از تجهیزات شرکت در مکانی امن و خارج از فضای اصلی شرکت فراهم نمود. بنابراین می توان نصب کف کاذب را یکی از نیازهای هر server room دانست. نصب کف کاذب در server room ، مزایای بسیار زیادی دارد. کف کاذب در انواع مختلفی وجود داشته که یکی از مقاوم ترین آنها ، کف کاذب فولادی است.

سیستم تهویه برای اتاق سرور

یک server room باید دارای سیستم تهویه و تخلیه گردو خاک باشد. سیستم تهویه موجب خنک شدن تجهیزات و تهویه هوای server room می شود. گرد و خاک های نشسته بر روی تجهیزات به مرور زمان به دستگاه ها آسیب وارد می کنند. نصب سیستم تهویه و تخلیه گردو خاک در عملکرد بهتر سیستم ها و افزایش طول عمر تجهیزات ، نقش مؤثری دارد. البته تجهیزاتی که داخل کف کاذب ( کف کاذب پلیمری ) قرار می گیرند ، کمتر در معرض گردو خاک و آلودگی هستند.

دوربین های کنترلی

دوربین های کنترلی در انواع مختلفی وجود داشته که هر یک از آنها می توانند اتاق سرور را به طور 24 ساعته مانیتور کنند و امنیت اتاق سرور را افزایش دهند. تمامی تصاویر ثبت شده توسط دوربین ها در حافظه دستگاه ذخیره می شوند.

سیستم کنترل تردد

با نصب سیستم کنترل تردد می توان عبور و مرورها را مدیریت نمود. با وجود این سیستم ، تنها افراد مجاز می توانند به server room ورود کنند. نصب این سیستم به گونه ای دیگر ، موجب افزایش امنیت server room می شود.

رک ، از تجهیزات موردنیاز اتاق سرور

رک ، محفظه ای برای قرارگیری تجهیزات شبکه است. هر رک شامل پنل های توزیع برق ، روشنایی های رک ، فن ها ، سینی ، کابل و … است. زمانی که تجهیزات را داخل رک قرار می دهند ، می توانند از فضای شبکه به صورت بهینه استفاده کنند. نصب کف کاذب آلومینیومی ، در استفاده بهینه از فضای شبکه تأثیر زیادی دارد.

کف کاذب سرور روم* سایر تجهیزات و ملزومات server room شامل درب های امنیتی ، سقف کاذب ، سنسورها ، سیستم اعلام و اطفا حریق ، سوئیچ ، روتر ، فایروال ، ذخیره سازها و … می باشند.

مدیریت سیم ها و کابل های شبکه

سیم کشی اتاق سرور باید به گونه ای انجام شود که هیچگونه آسیب دیدگی برای کابل ها ایجاد نشود و نصب سیم ها و کابل ها در محلی ایمن و مناسب صورت بگیرد. با استفاده از ابزارهای مدیریت کابل کشی می توان کابل کشی را منظم تر و شکیل تر انجام داد تا در شرایط نیاز ، به کابل ها سریعتر و آسان تر دسترسی داشت. مدیریت شبکه با هدف حفاظت فیزیکی ، حفاظت الکتریکی و حفاظت در مقابل آتش سوزی و … انجام می شود. بدین منظور از لوله فلکسی ، سینی کابل ، جداکننده ها و … استفاده می شود.

پیشگیری از آتش سوزی اتاق سرور

با نصب سیستم اعلام و اطفا حریق می توان server room را از خطر آتش سوزی نجات داد. این سیستم ها همانگونه که توضیح داده شد از ملزومات server room هستند. این سیستم با بهره گیری از سنسورها و دتکتورها ، کوچکترین دود یا حرارتی را سریعاً تشخیص داده و این موضوع را اطلاع رسانی نموده تا اقدامات لازم سریعاً انجام شود. بهترین راه برای پیشگیری از آتش سوزی اتاق سرور ، نصب این سیستم است.

کاربرد کف کاذب در طراحی مراکز داده

اتاق های دیتاسنتر نیازمند نصب کف کاذب می باشند. تعداد زیادی از تجهیزات شبکه داخل کف کاذب محفوظ می ماند. کف کاذب در مراکز داده با هدف کنترل امنیت ، دسترسی آسان به تجهیزات ، ایجاد تهویه مناسب ، استفاده بهینه از فضای شبکه و … نصب می شود. با استفاده از کف کاذب می توان به آسانی بخش زیادی از کابل ها را پیاده سازی نمود.

کف کاتذب اتاق سرور 2نکات مهم در طراحی سرور روم

برای طراحی اتاق سرور باید به نکات مهمی توجه داشت که مهمترین آنها شامل موارد زیر است :

  • فضای server room باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا بتوان آرایش و چیدمان تجهیزات و سیستم های شبکه را به خوبی انجام داد.
  • از تجهیزات مناسب برای ثبت اطلاعات و داده ها استفاده کنید. داده ها و اطلاعات ، دارایی های مهم هر سازمانی می باشند.
  • کابل کشی های شبکه باید در ایمن ترین و محفوظ ترین مکان انجام شود.
  • نظارت بر روی server room ، باید به شکل مداوم انجام شود. از کلیه اقدامات انجام شده در server room باید تصویربرداری شود. بدین منظور باید از نرم افزارهای مخصوصی استفاده نمود تا در زمان بروز مشکلات ، اطلاعات لازم را به گوشی همراه مدیران ارسال نمایند.
  • به برقراری امنیت در اتاق سرور اهمیت زیادی دهید. ورود و خروج افراد باید کنترل شود. از سیستم های کنترل ترددی استفاده شود که ورود افراد غیرمجاز را صد درصد غیرممکن کند.

مضرات سرور روم

  • یکی از مضرات server room ، جنبش می باشد. جنبش در اینجا یعنی که اگر تجهیزاتی به سرعت و ناگهانی جابه جا شوند ، ممکن است درایورها و سرورها را دچار مشکل کنند. لذا جابه جایی اجسام و تجهیزات باید آرام و با احتیاط انجام شود.
  • رطوبت در اتاق سرور ، سبب پوسیدگی و خرابی تجهیزات می شود. ممکن است تجهیزات مهمی مانند هارد دیسک در اثر رطوبت خراب شوند.
  • قطعی برق ، از دیگر مضرات server room است که ممکن است موجب از دست دادن برخی از اطلاعات هارد دیسک شود. برای پیشگیری از بروز این مشکل باید راهکارهایی را درنظر گرفت.
  • افزایش دما سبب داغ شدن تجهیزات و بروز اختلال در عملکرد آنها می شود. در این شرایط ممکن است داده های شبکه در خطر باشند.

مقالات زیر می توانند برای شما مفید باشند:

دکوراسیون اداری – راهنمای کامل + انواع

بازسازی اداری چیست و چگونه انجام میشود؟

کابلور لوگو

کابلور


روشي نوين


براي مديريت كابل ها

ارتباط با کارشناسان

تماس با ما

آدرس: ونک، خیابان شیخ بهایی، خیابان اتحاد، پلاک2، طبقه سوم، واحد5، مهرازگستر آروند

تلفن: 02188611025

درباره ما

شرکت مهراز گستر آروند با در نظر گرفتن نیازهای موجود در بازار، اقدام به تولید کف کاذب پلیمری با برند کابلور نموده است. طراحی این کف کاذب به دلیل سادگی ظاهری، اجرای سریع، کیفیت بالا و قابلیت ایجاد دسترسی آسان به کابلهای و تاسیسات، مورد استقبال و رضایت کارفرمایان پیشین قرار گرفته است.