پیشینه کف کاذب

پیشینه کف کاذب

پیشینه کف کاذب 800 300 کابلور

پیشینه کف کاذب مروبط به چه دورانی است و چگونه توسعه یافت؟ سوالی که باتوجه به اهمیت زیاد کف کاذب در مراکز تجاری، اداری، تفریحی و حتی مسکونی، بسیار پرسیده می‌شود. مردم اغلب با واژه سقف کاذب بیشتر آشنایی دارند و با شنیدن کف کاذب متعجب می‌شوند، غافل از اینکه در اغلب مراکز اداری و تجاری این نوع کف بسیار رایج و پرکاربرد است. به همین جهت در این مقاله می‌خواهیم به تاریخچه کف کاذب بپردازیم و اندکی اطلاعات شما را در ارتباط با کف کاذب افزایش دهیم.

تاریخچه کف کاذب به چه زمانی برمی‌گردد؟

از آنجایی که کف کاذب نوعی کفپوش به شمار می‌رود، می‌توان قدمت آن را به چندین هزار سال پیش نسبت داد. مصریان اولین تمدنی بودند که روش‌های کف سازی را ایجاد و سپس توسعه دادند. به این ترتیب هرم جیزه را می‌توان قدیمی‌ترین نمونه کفپوش سنگ طبیعی در جهان برشمرد.

 5000 سال بعد از آنکه کفپوش‌های سنگی توسط فراعنه مصر ساخته شد، معماران ماهر رومی توانستند اولین کفپوش سنگی گرم شده در جهان را با موفقیت طراحی کنند. رومیان از این روش برای گرم کردن حمام‌ و استخرهای خود استفاده می‌کردند. روش کار و طراحی کف کاذب مهندسان رومی بسیار شبیه به امروز بود به این صورت که کاشی‌های بزرگی را بر روی تیرچه و ستون‌هایی قرار می‌دادند و به این ترتیب خلا و فاصله‌ای در بین کف اصلی و کاشی‌ها ایجاد می‌شد.

از این فاصله ایجاد شده برای قرار دادن کوره استفاده می‌شد. کوره‌های در حال سوختن، کاشی‌های بالایی را گرم می‌کردند. آب درون استخر بوسیله گرمای ناشی از کاشی‌ها گرم می‌شد و به این ترتیب استخر آب گرم جهت استراحت و تفریح مردم ساخته می‌شد. این استخرهای آب گرم اغلب در خانه‌های ثروتمندان وجود داشت.

تاریخچه کف کاذب

2000 سال بعد از روم باستان؛ طراحی کف کاذب تجاری

در دهه 1950 کمپانی IBM به تولید و فروش تجهیزات جدیدی به نام رایانه بزرگ اقدام کرد. اما این تجهیزات سنگین بودند و IBM به پایه یا پلتفرمی نیاز داشت که بتواند وزن این دستگاه‌ها را تحمل کند و همچنین دسترسی آسان به سیستم سیم کشی و تجهیزات خنک کننده را امکان پذیر کند. بنابراین به شرکت آلومینیوم واشنگتن مراجعه کرد و خواستار طراحی همچین سیستمی شد.

بعد از مدت کوتاهی سیستم کف کاذب با دسترسی آسان و با الهام از حمام‌های آب گرم رومیان، تولید و طراحی شد. ایده پردازان این طرح دو فرد به نام‌های ارنی لیسکی و جیم (بیل) ایروین بودند. به این دلیل که نصب سیستم کف کاذب نیاز به دانش و نصاب‌های ماهر داشت، تیمی به سرپرستی ایروین تشکیل شد. این تیم در سال 1961 به هر 48 ایالت آمریکا سفر کرد و با نصب کف‌های مرتفع، تحول بزرگی را در صنعت ارتباطات قم زد.

صنعت کف کاذب رشد چشمگیری داشت و هر روز تقاضا برای لوازم جانبی مثل رمپ‌ها و پنل‌ها افزایش می‌یافت. بیل ایروین و پسرش چارلز در مغازه کوچک خود، به تولید لوازم جانبی کف کاذب برای صنعت پرداختند.  در دهه 1980 مدیران BBC نصب و اجرای کف کاذب را به منظور توزیع خدمات در دفاتر و استودیوها پیشنهاد کردند.

هدف BBC عبور دادن کابل‌ها و برق از طریق زمین بود نه اینکه آن‌ها را از سقف یا بیرون از دیوار جابه جا کند. هدف از این کار تطبیق پذیری و انعطاف پذیری در محیط کار بود. این طراحی، دسترسی تنکسین‌های شرکت به کابل‌های اترنت و سایر تجهیزات را بدون اختلال در فعالیت‌های دفتر و صرف هزینه‌های گذاف فراهم می‌کرد.

اصول اولیه طراحی کفپوش کاذب از زمان پیدایش آن تغییر چندانی نکرده اما بسیار تکامل یافته است. کفپوش‌های کاذب امروزی سبک‎تر، قوی‌تر و شیک‌تر هستند. می‌توان آن‌ها را بسته به محیط در انواع جنس‌ها و طرح‌ها سفارش داد.

کف کاذب؛ کاربرد و انواع

کف کاذب، سازه اصلی ساختمان نیست بلکه موازی با یکی از اجزای اصلی یعنی کف ساختمان قرار می‌گیرد. بین کف اصلی و کف کاذب فاصله‌ای با ارتفاع مشخص ایجاد می‌شود. از همین فاصله برای پوشاندن و قرار دادن تجهیزات ساختمانی استفاده خواهند کرد. تجهیزاتی مثل:

  • سیستم سیم کشی
  • سیستم لوله کشی
  • سیستم خنک کننده هوا
  • سیستم تهویه هوا
  • فیبرهای نوری و…
اجزا و انواع کفپوش کاذب

سیستم کف کاذب اوایل فقط در محیط‌های تجاری یا اداری کاربرد داشت اما به مرور زمان بخش‌های دیگری نیز خواهان اجرا و نصب آن شدند. امروزه در انواع مکان‌های تفریحی، فضاهای نمایشگاهی و مسکونی نیز از کف کاذب به منظور افزایش ایمنی ساختمان، دکوراسیون زیباتر و دسترسی آسان‌تر استفاده می‌شود. از بین مکان‎هایی که بیشتر از کف کاذب بهره می‌برند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اتاق سرور
  • اتاق کنترل
  • مخابرات
  • اتاق کامپیوتر
  • ادارات
  • شرکت‌ها
  • بانک‌ها
  • نمایشگاه‌ها
  • و …

خلا ایجاد شده بین کف اصلی و کاذب، مزایای زیادی به همراه دارد. کف کاذب در واقع کف با دسترسی بالا نامیده می‌شود زیرا به راحتی می‌توان به تجهیزات زیرین آن دسترسی داشت. از مزایای نصب کف کاذب به موارد زیر توجه کنید:

  • پوشاندن و قرار دادن تجهیزات و تاسیسات ساختمانی در زیر کف کاذب
  • برداشتن آسان صفحات کف کاذب و دسترسی به تجهیزات زیرین
  • تعمیر، بررسی و ایجاد تغییرات لازم در تاسیسات زیرین
  • نظم بخشیدن به محیط
  • حفظ ایمنی کارمندان و ساختمان

کف کاذب در مدل‌ها و سایزهای مختلفی تولید می‌شود. بسته به محیط، از کف کاذب مناسب استفاده خواهد شد. به عنوان مثال در اتاق‌های سرور یا کامپیوتر به علت قرار گیری تجهیزات سنگین، بیشتر کف کاذب آلومینیومی یا فولادی به کار می‎رود.

کف کاذب کابلور

کف کاذب کابلور محصول شرکت کابلور با مقاومت بالا و نصب بسیار سریع است. با توجه به محیط میتوان از سرامیک‌های متنوع یا کاشی وینیل بر روی کف کاذب کابلور نصب کرد تا فضایی زیباتر خلق شود. کفپوش کابلور در تست‌های مربوطه، مقاومت بالایی در برابر آتشسوزی و تحمل وزن‌های بالا از خود نشان داده است.

انواع تاسیسات و تجهیزات ساختمانی مثل کابل، سیم و لوله را می‌توان از طریق کفپوش کاذب کابلور در هر زمانی سازماندهی و بررسی کرد. مشاوران کابلور با تکیه بر اطلاعاتی مثل متراژ و نوع رویه کفپوش، مدت زمان اتمام پروژه و هزینه‌های نهایی را تخمین خواهند زد.

کابلور لوگو

کابلور


روشي نوين


براي مديريت كابل ها

ارتباط با کارشناسان

تماس با ما

آدرس: ونک، خیابان شیخ بهایی، خیابان اتحاد، پلاک2، طبقه سوم، واحد5، مهرازگستر آروند

تلفن: 02188611025

درباره ما

شرکت مهراز گستر آروند با در نظر گرفتن نیازهای موجود در بازار، اقدام به تولید کف کاذب پلیمری با برند کابلور نموده است. طراحی این کف کاذب به دلیل سادگی ظاهری، اجرای سریع، کیفیت بالا و قابلیت ایجاد دسترسی آسان به کابلهای و تاسیسات، مورد استقبال و رضایت کارفرمایان پیشین قرار گرفته است.