اتاق برق چیست و چرا اهمیت دارد؟

اتاق برق چیست و چرا اهمیت دارد؟

اتاق برق چیست و چرا اهمیت دارد؟ 800 300 کابلور

اتاق برق فضایی در داخل خانه یا اداره شما است که تمام سیم کشی ها، مدارها و تجهیزات برق در آن قرار دارد. اتاق برق همچنین به عنوان “اتاق خدمات” یا “مرکز توزیع اصلی” شناخته می شود. با توجه به ماهیت حساس الکتریسیته و اهمیت آن در زندگی مدرن، مهم است که بدانید چگونه یک اتاق برق ساخته می شود تا بتوانید الزاماتی که برای ایمنی و کارایی بیشتر نیاز هست را برآورده کنید. این پست به شما یک دید کلی از اتاق برق و نحوه طراحی آن نشان می دهد.

اتاق برق با سایر قسمت های اداره شما متفاوت است زیرا دارای عایق الکتریسیته خاصی است که جریان برق را بدون گرم شدن بیش از حد سیم ها و یا آتش سوزی محافظت می کند. این بدان معناست که شما می توانید با خیال راحت از وسایل الکتریکی خود استفاده کنید بدون اینکه نگران آسیب دیدن آنها در اثر دمای بالا یا آتش گرفتن در حین اتصال به برق باشید!

حداقل و حداکثر اندازه اتاق برق چقدر است؟

حداقل اندازه یک اتاق برق 6.1 متر مربع (66 فوت مربع) است. با این حال، اگر مدارهای الکتریکی زیادی در سازمان و اداره شما وجود دارد مانند مدارهایی که توسط وسایلی مانند اجاق های برقی استفاده می شوند، ممکن است نیاز باشد اندازه اتاق برق را بیشتر از این مقدار در نظر بگیرید که این موضوع کاملا به نظر کارشناسی متخصص نیاز دارد.

طبیعی است که محدودیتی برای بزرگی اتاق برق شما وجود ندارد.

الزامات ایمنی اتاق برق

اتاق های برق باید حتما یک سیستم اعلام حریق داشته باشند و همچنین باید بتوانند به مدت 30 دقیقه در برابر آتش مقاومت کنند و به این ترتیب فرصتی را برای فرار ساکنان فراهم کنند. در ضمن اتاق های برق باید در منطقه ای مجزا از سایر قسمتهای ساختمان قرار گیرند، مکانی مانند پشت بام یا زیرزمین خانه….

فضای اطراف اتاق‌های برق باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا کارکنانی که در آنجا کار می‌کنند بتوانند به راحتی تردد کنند، و همینطور باید به اندازه‌ای کوچک باشند که در طی فرآیند تخلیه اضطراری (در صورت لزوم) کسی در داخل آن محیط گم نشود.بیشتر اتاق‌های برق از راهروهای وسیع باز یا راهروهایی با تجهیزات الکتریکی واقعی که به طور ایمن بر روی دیوارها محکم شده‌اند، برخوردار هستند.

بنابراین تمامی تجهیزات موجود در اتاق برق باید به درستی در جای خود محکم شده و با نظم و ترتیب آرایش پیدا کرده باشند. راه خروج از اتاق برق باید مشخص و در دسترس ترین حالت ممکن باشد. تمامی لوله ها و کابلهایی که تاسیسات مکانیکی و الکتریکی را به یکدیگر متصل می کنند باید بطور منظم در کنار یکدیگر قرار بگیرند و در صورت انکان از دید پنهان باشند. به این ترتیب علاوه بر امکان مدیریت ساده تر آنها، خطری برای کارکنان و افرادی که به هر دلیل نیاز به تردد در اتاق برق دارند ایجاد نمی کند.

الزامات ایمنی اتاق برقبرای مرتب سازی و از دید خارج کردن این سیم و کابل و لوله ها معمولا از کف کاذب در اتاق های برق استفاده می شود.

بهترین دما برای اتاق برق

مهم است که بهترین دما برای عملکرد بهینه و ایمن اتاق برق خود را بدانید. شما باید دمای اتاق برق خود را در محدوده 17-25 درجه سانتیگراد  و رطوبت 50-60٪ نگه دارید. این محدوده برای عملکرد مؤثر واحد تهویه مطبوع ایده آل است.

هوای اتاق برق باید به خوبی تهویه و تمیز نگه داشته شود و محسط آن باید به اندازه کافی روشن باشد تا بتوان با خیال راحت در آن تردد کرد و هر عملیات مورد نیازی را با دقت انجام داد. اگر اتاق برق برای مدت طولانی بیش از حد گرم شود، ممکن است منجر به گرم شدن بیش از حد تجهیزات، آسیب دائمی و حتی آتش سوزی شود.

اهمیت کپسول آتش نشانی در اتاق برق

اتاق برق مکانی است که اگر به درستی نگهداری نشود می تواند خطرناک باشد. این نکته بسیار مهمی است که ابزار و تجهیزات مناسب را در اتاق برق خود داشته باشید تا بتوانید منطقه را ایمن نگه دارید. یکی از مواردی که هنگام انجام این کار باید در نظر داشته باشید این است که در مواقع آتش سوزی یا سایر موارد اضطراری یک کپسول اتفاء حریق در دسترس داشته باشید.

امروزه انواع مختلفی از کپسول های آتش نشانی در بازار موجود هستند که هرکدام بسته به نوع آتش سوزی کاربرد خاص خود را دارند:

  • مواد شیمیایی خشک – طراحی شده برای آتش سوزی کلاس B مانند گریس یا مواد مبتنی بر روغن مانند پلاستیک و رنگ. که دارای کد رنگی قرمز با یک نوار سفید در اطراف آنها هستند
  • CO2 برای آتش سوزی های الکتریکی ایده آل  است زیرا پس از تخلیه پسماند باقی نمی گذارند. اغلب به عنوان مدل‌های چند منظوره فروخته می‌شوند، زیرا می‌توانند با مایعات قابل اشتعال (کلاس  Aو همچنین مواد احتراق جامد کلاس B مقابله کند.

کپسول اتفا حریق در اتاق برقکف اتاق برق

یکی دیگر از مهمترین موارد در طراحی و ساخت اتاق برق، مرتب و منظم بودن سیم و کابل کشی و خارج از دید بودن آن است. تا اولا تعمیر و نگهداری تجهیزات ساده تر شود، دوما احتمال گیر کردن سیم و کابل ها به پای کارکنان که می تواند سبب سقوط شود، وجود نداشته باشد و سوما از سیم و کابل ها در مقابل خوردگی محافظت شود.

توصیه می کنیم در این باره مقاله “کفپوش اتاق برق” ار مطالعه بفرمایید.

کابلور لوگو

کابلور


روشي نوين


براي مديريت كابل ها

ارتباط با کارشناسان

تماس با ما

آدرس: ونک، خیابان شیخ بهایی، خیابان اتحاد، پلاک2، طبقه سوم، واحد5، مهرازگستر آروند

تلفن: 02188611025

درباره ما

شرکت مهراز گستر آروند با در نظر گرفتن نیازهای موجود در بازار، اقدام به تولید کف کاذب پلیمری با برند کابلور نموده است. طراحی این کف کاذب به دلیل سادگی ظاهری، اجرای سریع، کیفیت بالا و قابلیت ایجاد دسترسی آسان به کابلهای و تاسیسات، مورد استقبال و رضایت کارفرمایان پیشین قرار گرفته است.