چگونه محیط کار را کاملاً ایمن کنیم؟

چگونه محیط کار را کاملاً ایمن کنیم؟

چگونه محیط کار را کاملاً ایمن کنیم؟ 800 300 کابلور
اجرای کف پوش کاذب

چگونه محیط کار را کاملاً ایمن کنیم؟

ایمن سازی محیط کار، موضوعی بسیار مهم و موردبحث بوده که تمام مشاغل و شرکت‌های مرتبط با ساختمان‌سازی، بر روی آن متمرکز شده‌اند.

 حوادث غم‌انگیزی که روزانه از گوشه‌وکنار می‌شنویم و بخشی از آن‌ها ناشی از ایمنی پایین و سست ساختمان است، موجب ارائه راهکارهای مفید شده‌اند. خطرات تهدیدکننده در محیط‌های کاری مختلف باید کاهش یابند تا سلامت کارکنان و پرسنل حفظ شود و خسارات مالی به بار نیاید.

در این مقاله، قصد داریم به معرفی و توضیح یکی از کارآمدترین روش‌های ایمن سازی محیط کار بپردازیم.

بهترین راهکار افزایش ایمن سازی محیط کار

هر روز شاهد وقوع حوادث ناگواری به دلیل ایمنی پایین ساختمان‌ها، منازل و نیز محیط‌های کاری و اداری هستیم. حوادثی از جمله آتش‌سوزی، برق‌گرفتگی، سیم‌کشی غیراصولی و حوادث طبیعی چون زلزله و … که در عرض چند دقیقه جان انسان را می‌گیرند یا عواقب غیر قابل جبرانی از لحاظ جانی و مالی در پی خواهند داشت.

ایمنی ساختمان و محیط کار که افراد زیادی در آن به کار و فعالیت می‌پردازند، از موضوعاتی است که امروزه در امر ساختمان‌سازی بسیار موردتوجه قرار گرفته و نیازمند اجرای طرح‌های کارآمد و مؤثر برای افزایش ایمنی افراد و ساختمان است.

از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌های حفظ ایمنی محیط کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اجرای کف پوش کاذب

استفاده از کف کاذب

احتمالاً زیاد واژه سقف کاذب به گوشتان خورده است، اما در مورد کف کاذب چطور؟ کف کاذب یکی از کارآمدترین و مؤثرترین راهکارهای افزایش ایمنی در محیط کار به‌منظور حفظ سلامت کارمندان، ساختمان، لوازم و تجهیزات قرار داده شده در آن است.

حدود 60 سال از اختراع کف کاذب می‌گذرد و شاهد اجرای آن در ساختمان‌های تجاری، اداری و … بوده‌ایم، اما همچنان جایگزینی به این اندازه مؤثر برای آن پیدا نشده است.

 کف کاذب همان‌طور که از اسم آن مشخص است، کف اصلی ساختمان نیست و با ایجاد ارتفاعی مشخص برای اهداف مشخصی، بر روی کف اصلی قرار می‌گیرد؛ بنابراین بین کف اصلی ساختمان و کف کاذب شاهد فاصله‌ای هستیم و همین فاصله ایمنی فوق‌العاده مؤثری را برای ساختمان به ارمغان آورده است.

 خطراتی چون آتش‌سوزی، اتصال سیم‌های برق، زلزله و … با نصب کف کاذب کاهش می‌یابند و سلامت و ایمن سازی محیط کار نیز به‌مراتب افزایش می‌یابد. در ادامه متن به فواید کف کاذب و نقش آن در ایجاد ایمنی در محیط‌های کاری خواهیم پرداخت.

ایجاد ایمنی با پوشاندن کابل، لوله و سایر تأسیسات ساختمانی

در بعضی محیط‌های کاری، بعضی تأسیسات ساختمانی مثل کابل‌های برق، سیم‌کشی، لوله‌های آب، سیستم تهویه هوا به‌ویژه در اتاق‌های سرور، دیتا سنترها و اتاق‌های کنترل، بر روی کف ساختمان کشیده می‌شوند.

 وجود این تجهیزات بر روی کف، ایمنی ساختمان را به‌کلی تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، زیرا برخورد هرگونه جسم خارجی، اتصال سیم‌های برق یا آسیب به آن‌ها را در پی دارد. اما با اجرای کف کاذب و قرارگیری تمام این تأسیسات در زیر آن، احتمال چنین وقایعی به صفر کاهش می‌یابد و افراد می‌توانند به‌راحتی تردد کنند.

 مراکز مخابراتی و کامپیوتری با این روش ایمنی محیط کار را برای کارمندان تا درصد بالایی افزایش داده‌اند.

ایجاد ایمنی با کاهش خطرات آتش‌سوزی

آتش‌سوزی از عواقب رایج عدم ایمنی کامل در مراکز اداری است که سلامت کارمندان را به خطر انداخته و با ازبین‌بردن تجهیزات و اطلاعات شرکت، خسارت‌های زیادی را متوجه مدیریت می‌کند.

 اغلب آتش‌سوزی در چنین محیط‌هایی به دلایلی ساده چون اتصال کابل‌های برق یا آسیب، عدم تخلیه بار به‌موقع دستگاه‌ها، عدم تهویه هوای کافی و… پیش خواهد آمد که عواقب شدیدی را به دنبال دارد. درصد وقوع این خطرات با کارگذاری کف‌پوش کاذب به صفر کاهش می‌یابد.

 پنهان شدن تمام این تأسیسات در زیر کف کاذب یکی از دلایل کاهش خطر آتش‌سوزی است. انواعی از کف کاذب نیز با رنگ اپوکسی پوشانده می‌شوند و به‌این‌ترتیب در برابر آتش‌سوزی مقاومت بالایی پیدا می‌کنند. خواص آنتی استاتیک برخی کف‌پوش‌های کاذب، باعث تخلیه مناسب بارهای الکتریکی تجهیزات برقی شده و مانع از وقوع حوادث غیرقابل‌جبران می‌شود.

ایجاد ایمنی در برابر حوادث طبیعی چون زلزله

ایمنی سازی محیط کار بدون درنظرگرفتن افزایش مقاومت ساختمان در برابر حوادث طبیعی مثل زلزله، اقدامی ناقص خواهد بود.

در کشور زلزله خیزی چون ایران و باتوجه‌به این نکته که زلزله در لحظه رخ می‌دهد و روشی برای تشخیص وقوع آن وجود ندارد، ایمنی سازی و مقاوم‌سازی محیط‌های کاری بسیار حائز اهمیت است.

امروزه از روش‌های کارآمدی برای افزایش مقاومت ساختمان در برابر زلزله استفاده می‌شود. یکی از روش‌های ایمنی سازی ساختمان در برابر زلزله، سبک‌سازی آن است.

هر چه بار مرده ساختمان بیشتر باشد، خسارت و خرابی بیشتری متوجه آن خواهد شد. بار مرده ساختمان ناشی از وزن مصالح، مواد و تجهیزاتی است که در ساخت ساختمان از آن استفاده شده و تا لحظه‌ای که ساختمان وجود دارد، مقدار بار مرده نیز ثابت است.

بنابراین کاهش بار مرده یا سبک‌سازی ساختمان، راهکاری مؤثر برای کاهش خسارات در برابر زلزله است. استفاده از کف‌پوش‌های کاذب، راهکاری رایج و بسیار مؤثر برای سبک‌سازی ساختمان است.

اجرا و نصب سریع کف کاذب

ایجاد ایمنی کافی برای کارمندان در محیط کار

 سلامت کارمندان و پرسنل در هر محیطی باید در اولویت قرار بگیرد تا با آرامش و تمرکز بیشتری به فعالیت بپردازند. محیط‌های کاری که تجهیزات زیادی روی کف قرار دارد، نه‌تنها امکان آسیب به تأسیسات و لوازم را افزایش می‌دهد بلکه سلامت کارمندان را به خطر انداخته و مانع حرکت و راه‌رفتن راحت آن‌ها می‌شود.

کف‌پوش کاذب کابلور

به‌منظور افزایش ایمنی و استحکام سازی ساختمان و محل کار، کف‌پوش کاذب بسیار کارآمد و مفید خواهد بود.

شرکت کابلور، از جمله شرکت‌های مطرح ساخت و اجرای کف کاذب در ایران است. سبک بودن، دسترسی راحت به تجهیزات زیرین کف، مقاومت بالا در برابر آتش‌سوزی و تحمل وزن بیش از دو تن از جمله مشخصات و قابلیت‌های کف‌پوش کابلور است.

 اجرای کف کاذب کابلور در محیط کار، ایمنی بالایی را برای پرسنل و همچنین ساختمان ایجاد می‌کند. در کابلور تحلیل دقیقی از میزان هزینه نهایی و مدت‌زمان اتمام کار، توسط مدیران مجرب صورت می‌گیرد و از افرادی کاملاً حرفه‌ای برای اجرای کف‌پوش، دعوت به عمل می‌آید.

جلوگیری از لغزش در محیط کار

طبق تحقیقات صورت‌گرفته؛ بیشتر آسیب‌های محیط کار مربوط به لغزش کارکنان در راهروها و دیگر جاها است که باید به‌طورجدی موردتوجه قرار گیرد.

اقداماتی که می‌توان برای جلوگیری از این اتفاقات انجام دارد عبارت‌اند از:

  • برای ساخت کف راهروها و اتاق‌ها باتوجه‌به شرایط محیط کار، از مواد مناسبی استفاده شود
  • اگر در محیط کار از مواد روغنی استفاده می‌شود؛ باید به طرز درستی آنها را پاک کرد و فقط شستن کف، باعث پخش شدن بیشتر روغن می‌شود.
  • اگر کف‌پوش‌ها نیاز به تعمیر داشت باید سریع آنها را عوض کرد.
  • برای جلوگیری از خیس شدن زمین، باید از قطره گیر استفاده کرد.

استفاده از ابزارهای مناسب برای ایمن سازی محیط کار

در محیط‌هایی که مشغول کارهای فنی و ساختمانی هستند، استفاده از وسایل مخصوص و ابزارهای مناسب برای حفظ ایمنی محیط کار بسیار لازم و ضروری است.

ابزارهایی مانند کفش‌های جلوبسته، کلاه مخصوص، دستکش‌های مقاوم، لباس محل کار، عینک ایمنی و… برای انجام کار باید توسط کارفرما چک شود تا اتفاقی برای کارکنان پیش نیاید و اگر هرکدام از این وسایل دچار مشکل شد باید سریع آنها را تعویض کرد.

نکاتی که کارکنان باید رعایت کنند

برای حفظ ایمنی محیط کار، لازم است کارکنان یک سری از نکات را رعایت کنند. این نکات به‌ظاهر نکاتی پیش‌پاافتاده و ساده‌ای هستند اما بی‌توجهی به آنها باعث به‌وجودآمدن مشکلات بزرگی می‌شود.

این نکات و دستورها عبارت‌اند از:

  • به‌هیچ‌وجه پریزها و کلیدهای برق را با دست خیس و مرطوب لمس نکنید.
  • وسایلی که سنگین‌تر هستند را در ردیف‌های بالا قرار ندهید.
  • در جایی که سرورها قرار دارند از خوردن و نوشیدن مایعات بپرهیزید.
  • برای حمل وسایل از آسانسور یا وسایل مخصوص استفاده کنید.
  • بعد از اتمام کار مطمئن شوید، درب کمدها و کشوها را بسته‌اید.
  • در هنگام حمل وسایل؛ مطمئن شوید کالا جلوی دید شما را نمی‌گیرد.
  • توجه داشته باشید که وجود سیم‌ها بر روی زمین می‌تواند خطرساز باشد. پس برای مدیریت بهتر سیم‌کشی از محافظ‌های برق استفاده کنید.

سخن نهایی

در این مقاله به ایمن سازی محیط کار و بررسی راه‌های کاهش خطرات آن پرداختیم و کاربردی‌ترین راه‌ها را ذکر کردیم که اگر این موارد را به‌درستی و بادقت کامل انجام دهید، اتفاقات محیط کار به شکل قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کنند. اگر در مورد حفظ ایمنی محل کار سؤالی دارید یا در این زمینه تجربه‌ای دارید از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

کف کاذب در راهروها و اتاقها

کابلور لوگو

کابلور


روشي نوين


براي مديريت كابل ها

ارتباط با کارشناسان

تماس با ما

آدرس: ونک، خیابان شیخ بهایی، خیابان اتحاد، پلاک2، طبقه سوم، واحد5، مهرازگستر آروند

تلفن: 02188611025

درباره ما

شرکت مهراز گستر آروند با در نظر گرفتن نیازهای موجود در بازار، اقدام به تولید کف کاذب پلیمری با برند کابلور نموده است. طراحی این کف کاذب به دلیل سادگی ظاهری، اجرای سریع، کیفیت بالا و قابلیت ایجاد دسترسی آسان به کابلهای و تاسیسات، مورد استقبال و رضایت کارفرمایان پیشین قرار گرفته است.